25.10.2021 16:44
Nawigacja
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Powitanie
Spektakl teatralny
Spektakl teatralny

Dnia 18.10.2021r. nasze przedszkole odwiedził Teatr Magmowcy, który przygotował dla dzieci spektakl taneczno- muzyczny pt.”Co zabawki robią jesienią”. W trakcie spotkania aktorzy poruszyli bardzo ważny temat dotyczący porządku i bałaganu w dziecięcych pokojach.

Dzieci aktywnie brały udział w spektaklu i na chwilę mogły stać się prawdziwymi aktorami, zostały przebrane za: piłki, samochody, laleczki, kredki, lokomotywę i wagony.

To spotkanie sprawiło dużo radości przedszkolakom, jak i ich opiekunom.

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<


 

Dzień Edukacji Narodowej
Dzień Edukacji Narodowej

Dnia 14.10.2021r. odbył się Dzień Edukacji Narodowej- w tradycji naszego przedszkola jest dniem wyjątkowym - świętują przedszkolaki wraz ze swoimi opiekunami. Krótki instruktaż słowno-muzyczny przygotowała grupa Pszczół pod kierownictwem p. Agaty Żółtowskiej i p. Sylwii Sadowskiej, na początku którego został odśpiewany hymn narodowy. Na zakończenie dzieci obdarowały nauczycieli kwiatami i słodkimi upominkami.

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<


 

Jesienny spacer
Jesienny spacer

Jesienny spacer - w poszukiwaniu darów jesieni.

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<


Dzień Chłopaka
Dzień Chłopaka

Dzień Chłopaka w naszym przedszkolu. :)

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<

Warsztaty muzyczne
Warsztaty muzyczne

Dnia 29 września w naszym przedszkolu odbyły się kolejne warsztaty muzyczne będące wyjątkowym spotkaniem z instrumentami muzycznymi pt. „Zaczarowany flet”. Zajęcia poprowadziła grupa Kubica Art. Promocja Sztuki.

Podczas koncertu muzycznego dzieci  poznały definicję pojęć muzycznych: legato oznaczające połączone, płynne dźwięki oraz staccato, które oznaczało krótkie, oddzielone dźwięki. Koncert opowiadał o rodzinie królewskiej, w której król i jego córka mieli dobre serca, a królowa była zła. Dzieci poznały również budowę instrumentów. Instrumentami przewodnim podczas warsztatów muzycznych były: flet i pianino.

Spotkanie muzyczne sprawiło wszystkim wiele radości.

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<


Sprzątanie świata
Sprzątanie świata

Wrzesień to miesiąc, w którym jak co roku  nasze przedszkole bierze udział  w akcji "Sprzątania Świata". W tym roku akcja prowadzona jest pod hasłem „Myślę, więc nie śmiecę”. Wiek przedszkolny to okres wzmożonej aktywności poznawczej i emocjonalnej. Dlatego już w tym wieku należy dziecku pokazać potęgę i piękno otaczającego świata, wzbudzić w dziecku pozytywne uczucia, takie jak odpowiedzialność wobec siebie i przyrody.

W dniu 17 września nasze przedszkolaki w atmosferze emocjonalnego zaangażowania uczestniczyły w akcji i oczyszczały z odpadów najbliższą okolicę – osiedle domków jednorodzinnych oraz teren przedszkolny. Wszyscy uczestnicy akcji otrzymali plastikowe worki na śmieci i ochronne rękawiczki i razem ze swoimi  paniami ruszyliśmy na ratunek  Ziemi.  

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<


Spotkanie z policjantem
Spotkanie z policjantem

Dnia 14 września nasze przedszkole odwiedzili Panowie Policjanci. Tematem spotkania było przypomnienie zasad ruchu drogowego oraz zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Następnie przedszkolaki wraz z ciociami i Panami Policjantami udali się na pobliskie przejście dla pieszych, gdzie zostali uczeni, jak bezpiecznie przejść przez pasy.

Spotkanie sprawiło przedszkolakom i ciociom wiele radości oraz pozwoliło zdobyć nową wiedzę.


 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<


Oferta ubezpieczenia dzieci
Ogłoszenia

W załączeniu przesyłam propozycję ubezpieczenia z firmy Inter Risk. Ubezpieczenie jest dobrowolne. Rodzic ma możliwość wyboru spośród 2 wariantów. Wszystko odbywa się elektronicznie, należy wejść na stronę za pomocą linku, który znajduje się w załączniku, wpisać kod  umieszczony na ulotce i system przekieruje na stronę z ofertami. Po wyborze oferty należy uzupełnić swoje dane oraz dane dziecka i przejść do płatności. Potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia otrzymamy na maila. W razie pytań proszę o kontakt.

 
-- 
Pozdrawiam
Anna Rzeźniczek
Agencja Ubezpieczeniowa "Probus"
662059179
anna_rozwadowska@interia.pl

 

>>LINK DO OFERTY<<

 



Wyprawa przedszkolaka
Z "życia" przedszkola

WYPRAWKA PRZEDSZKOLAKA

Każde dziecko uczęszczające do przedszkola powinno być wyposażone w tzw. „wyprawkę przedszkolaka”


Oto skład wyprawki:

• Blok techniczny biały duży A3 ( jedna sztuka)

• Blok techniczny biały mały A4 ( dwie sztuki )

• Blok techniczny kolorowy duży A3 ( dwie sztuki)

• Blok techniczny kolorowy małyA4 (trzy sztuki)

• Kredki ołówkowe Bambino duże min. 12 kolorów ( jedna sztuka)

• Kredki ołówkowe Bambino min. 6 kolorów ( jedna sztuka)

• Plastelina (Astra) duża 24 kolory ( jedna sztuka)

• Plastelina (Astra) 12 kolorów ( jedna sztuka)

• Kleje w sztyfcie ( sześć sztuk, żelowe)

• Farby plakatowe 12 sztuk (jedna sztuka)

• Ołówek

• Jedna ryza papieru

• Teczka z gumką – miękka

• Kapcie na rzepy

• Chusteczki higieniczne wilgotne i suche (wyciągane)

• Ubrania na zmianę (dostosowane do panującej pory roku)

• Pędzelek do farb (gruby i cienki)

• Ostrzynka do grubych kredek (np. Bambino)

• Bibuła karbowana (krepa) różne kolory ok. 4 sztuk

• Wycinanki samoprzylepne 1 sztuka, zwykłe bez kleju 1 sztuka

• Nożyczki 1 sztuka


Informacje dla rodziców
Z "życia" przedszkola

Informacje dla rodziców


Z uwagi na obecną sytuację związaną z COVID- 19, w tym roku zebranie rodziców nie odbędzie się. W związku z powyższym przekazujemy niezbędne informacje.

1. Przedszkole Niepubliczne Entliczek Pentliczek funkcjonuje w godzinach 6:45- 16:15.

2. Ze względu na panującą sytuację epidemiologiczną, uprzejmie informujemy, że rodzice nadal nie wchodzą do części wspólnej przedszkola. Dzieci zostają odbierane w wiatrołapie przez pracowników. Wyjątek stanowią rodzice dzieci w okresie adaptacji, którzy przez okres dwóch tygodni mogą wchodzić z dzieckiem do szatni przedszkola.

3. Dzieci nie przynoszą do przedszkola zabawek oraz innych zbędnych przedmiotów.

4. Do przedszkola przyprowadzane są wyłącznie dzieci zdrowe.

5. Dzieci są przyprowadzane i odbierane przez osoby zdrowe.

6. Jeżeli w domu przebywa osoba na kwarantannie lub izolacji nie należy przyprowadzać dziecka do przedszkola.

7. Wpłaty gotówką za pakiety kart pracy należy uregulować do 24.09.2021r. w kwocie:

Biedronki- 118zł

Pszczółki-152 zł

8. Każde dziecko zobowiązane jest dostarczyć wyprawkę przedszkolaka do końca września. W przypadku rodzeństw prosimy o przyniesienie tylko jednej wyprawki.

9. Wchodząc do przedszkola prosimy o pobranie i podpisanie dokumentów dla rodziców, związanych z: - bieżącym pobytem dziecka w przedszkolu, - sytuacją epidemiologiczną.

10. Prosimy o dostarczenie ubrań na zmianę dla dziecka i przekazanie ich pracownikowi przedszkola.

11. Ze względów bezpieczeństwa dzieci oraz rodziców informujemy, że wjazd samochodem na teren przedszkola jest niedozwolony. Prosimy o parkowanie samochodów na krótkoterminowym parkingu znajdującym się na chodniku przed wjazdem na teren placówki.

12. Przed wejściem do budynku przedszkola prosimy o zdezynfekowanie rąk.

13. Bieżące informacje związane z działalnością przedszkola wywieszane będą w wiatrołapie przedszkola.

14. Realizujemy Program Wychowania Przedszkolnego Ewy Janus  „Plac zabaw”.

15. Kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2021/2022 :

Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.

Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.

Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.

Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Konkurs wiedzy ogólnej
Konkurs wiedzy ogólnej

Dnia 22 lipca 2021r. w naszym przedszkolu odbył się „Konkurs wiedzy ogólnej” dla dzieci z grupy „Pszczół” i „Biedronek”. Pytania zadawane podczas konkursu związane były z wiadomościami i zagadnieniami poruszanymi podczas zajęć dydaktycznych w trakcie całego roku przedszkolnego.

Przedszkolaki z obu grup wykazały się ogromną wiedzą, odpowiadając prawidłowo na każde zadane pytanie.

Każdy przedszkolak na zakończenie otrzymał nagrodę i pamiątkowy dyplom.

 

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<

Podchody
Podchody

Dnia 15 lipca 2021r. w Naszym Przedszkolu, odbyła się zabawa plenerowa, której celem było promowanie aktywności dzieci w konkurencjach i zabawach sportowych w terenie oraz wykazanie się przedszkolaków znajomością najbliższej okolicy, nazw drzew i krzewów.

W tym roku zabawa była niezwykle tajemnicza. Tajemniczy  przygotował dla naszych przedszkolaków  tajemniczą mapę, która  opisywała drogę, którą dzieci musiały pokonać odnajdując po drodze ponumerowane koperty ukryte pod drzewami i krzewami. Każda koperta zawierała zadanie sportowe lub pytanie z wiedzy ogólnej do wykonania przez wszystkich uczestników. Po odnalezieniu koperty i wykonaniu zadania ciocie odczytywały kolejną wskazówkę z Mapy Przygód napisaną przez Tajemniczego.

To nie było łatwe zadanie. Po wielkich trudach wszystkie listy zostały odnalezione, a zadania wykonane. Na zakończenie naszej przygody wszyscy wykonaliśmy okrzyk zwycięzców.

Do przedszkola wróciliśmy szczęśliwi, pełni wrażeń i cudownie zmęczeni. To był wesoły dzień…

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<

Pożegnanie absolwentów
Pożegnanie absolwentów

W środę 30.06.2021r. odbyła się uroczystość pożegnania dzieci kończących edukację przedszkolną. Kolejna grupa naszych wychowanków wyruszyła w dalszą drogę. Jak zawsze były to dla nas bardzo ważne i wzruszające chwile.
Absolwenci wierszami i piosenkami żegnali swoje panie. Następnie zostały wręczone pamiątkowe książki z dedykacją, dyplomy ukończenia przedszkola oraz pamiątkowe zdjęcia absolwentów w togach i biretach. Życzyliśmy przyszłym uczniom sukcesów na dalszym etapie edukacji.

Po części artystycznej Pani Sylwia Sadowska podziękowała rodzicom absolwentów za współpracę, pomoc w realizacji różnych przedsięwzięć, zadań wychowawczo-dydaktycznych i wręczyła im dyplomy. Natomiast rodzice skierowali słowa wdzięczności i podziękowania do nauczycieli oraz pracowników przedszkola. Uroczysty dzień zakończył się słodkim poczęstunkiem.

Drodzy absolwenci- życzymy  Wam udanych wakacji i powodzenia w szkole!


>>GALERIA ZDJĘĆ<<

VIII Edycja Konkursu Plastycznego
VIII Edycja Konkursu Plastycznego

Dnia 23 czerwca nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu. Celem konkursu było rozwijanie wyobraźni oraz indywidualnych zdolności i zainteresowań plastycznych dzieci 3-4 letnich.

Konkurs odbył się w formie online. Powołana komisja konkursowa oceniła prace biorąc pod uwagę walory artystyczne, estetykę prac, zgodność prac z tematem oraz samodzielność dzieci w wykonaniu prac.

 

I miejsce: Wojciech Popielec z Publicznego Przedszkola w Kowalewie Pomorskim oraz Wojciech Beiger z Niepublicznego Przedszkola Entliczek Pentliczek w Kowalewie Pomorskim

II miejsce: Aleksandra Piątek  z Publicznego Przedszkola w Kowalewie Pomorskim oraz Julia Żółtowska z oddziału przedszkolnego w Mlewie

III miejsce: Hanna Splitt z Niepublicznego Przedszkola Entliczek Pentliczek w Kowalewie Pomorskim.

 

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu. Zapraszamy za rok!

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<

 

VIII Edycja Konkursu Plastycznego
VIII Edycja Konkursu Plastycznego

Dnia 23 czerwca nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu. Celem konkursu było rozwijanie wyobraźni oraz indywidualnych zdolności i zainteresowań plastycznych dzieci 3-4 letnich.

Konkurs odbył się w formie online. Powołana komisja konkursowa oceniła prace biorąc pod uwagę walory artystyczne, estetykę prac, zgodność prac z tematem oraz samodzielność dzieci w wykonaniu prac.

 

I miejsce: Wojciech Popielec z Publicznego Przedszkola w Kowalewie Pomorskim oraz Wojciech Beiger z Niepublicznego Przedszkola Entliczek Pentliczek w Kowalewie Pomorskim

II miejsce: Aleksandra Piątek  z Publicznego Przedszkola w Kowalewie Pomorskim oraz Julia Żółtowska z oddziału przedszkolnego w Mlewie

III miejsce: Hanna Splitt z Niepublicznego Przedszkola Entliczek Pentliczek w Kowalewie Pomorskim.

 

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu. Zapraszamy za rok!

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<

 

Warsztaty muzyczne
Warsztaty muzyczne

W naszym przedszkolu odbyły się kolejne warsztaty muzyczne będące wyjątkowym spotkaniem z instrumentami muzycznymi pt. „Smyczek zaczarowany patyczek”. Zajęcia poprowadziła grupa Kubica Art. Promocja Sztuki.

Podczas koncertu muzycznego dzieci  poznały historię o rodzinie magicznych czarodziejów, która składała się z mamy, taty i syna Czarusia. Dzieci poznały również budowę instrumentów. Instrumentami przewodnim podczas warsztatów muzycznych były instrumenty smyczkowe: altówka, skrzypce i wiolonczela.

Spotkanie muzyczne sprawiło wszystkim wiele radości.

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<


Tajemnice pszczół
Tajemnice pszczół

Drugiego czerwca nasze przedszkolaki odwiedziły pasiekę. Podczas tego spotkania dowiedziały się wielu ciekawych informacji o życiu pszczół.

Dla naszych przedszkolaków był to dzień pełen wrażeń.

 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<

Dzień Rodziny

Chęć sprawienia przyjemności swoim najbliższym, okazywania im miłości i przywiązania ma swoje odzwierciedlenie w uroczystości jaką przygotowujemy każdego roku - to Święto Rodziny. W tym roku przez panującą pandemię uroczystość nie mogła odbyć się w przedszkolu.

Tym razem nasi mali aktorzy występowali przed kamerą i prezentowali swoje talenty. Nagranie odbyło się 2 czerwca 2021r. W tegorocznym programie dzieci podkreślały, jak ważną rolę w ich życiu odgrywają rodzice, czyli mama i tata.

 

> PRZEKIEROWANIE DO FILMIKU <

Warsztaty muzyczne
Warsztaty muzyczne

W dniu 13.05.2021r. w naszym przedszkolu odbyły się kolejne warsztaty muzyczne będące wyjątkowym spotkaniem z instrumentami muzycznymi pt. „Smyczek zaczarowany patyczek”. Zajęcia poprowadziła grupa Kubica Art. Promocja Sztuki.

Podczas koncertu muzycznego dzieci  poznały historię o rodzinie magicznych czarodziejów, która składała się z mamy, taty i syna Czarusia. Dzieci poznały również budowę instrumentów. Instrumentami przewodnim podczas warsztatów muzycznych były instrumenty smyczkowe: altówka, skrzypce i wiolonczela.

Spotkanie muzyczne sprawiło wszystkim wiele radości.


 

>>GALERIA ZDJĘĆ<<


Powrót dzieci do przedszkoli - powtórna adaptacja
Z "życia" przedszkola

Drodzy Rodzice

 

            Z uwagi na czas pandemii, zamknięcia zakładów pracy, szkół i przedszkoli oraz ich ponownym otwarciu, nie tylko wychowankowie mogą być wybici z rytmu szkolno- przedszkolnego. Po powrocie każdy może ponownie przechodzić okres adaptacji, a zwłaszcza może to dotknąć  dzieci i młodzież. To powszechne zjawisko może szczególnie dotykać dzieci w wieku  przedszkolnym. Wtórna adaptacja najprawdopodobniej może być wynikiem izolacji od grupy rówieśniczej, dłuższego pobytu dziecka w środowisku rodzinnym z rodzicami, rodzeństwem lub innymi członkami rodziny.

            W związku z powyższym Ministerstwo Edukacji i Nauki udostępniło placówkom opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznym materiały,  które mogą być pomocne dla rodziców, nauczycieli i dyrektorów w pracy z dziećmi i młodzieżą po długotrwałej izolacji od grupy rówieśniczej i okresie nauki zdalnej.  Przedstawiamy również artykuły dotyczące poruszanych kwestii.

Bardzo zachęcamy do zapoznania się z poniższymi materiałami.


                                                                                                         Dyrektor i kadra pedagogiczna

                                                                                       Niepublicznego Przedszkola

Entliczek Pentliczek 

 w Kowalewie Pomorskim


Link do materiałów MEiN:

https://drive.google.com/drive/folders/1QR3tdGsj52H3rRlQXpOTYHjo9AMJEWjz?usp=sharing

 

„Dzieci i młodzież w czasach pandemii”-   psycholog dziecięcy dr Aleksandra Piotrowska

(…) Czas izolacji w pandemii dotknął każdego Polaka, najbardziej cierpią jednak dzieci i młodzież. Ograniczony kontakt z rówieśnikami w grupie, godziny spędzone przed ekranem komputera i telefonu powodują coraz więcej frustracji u osób młodych. To zjawisko niepokoi rodziców, wychowawców i nauczycieli.

Nauczanie zdalne to tylko jeden z czynników, który przyczynia się do wyostrzenia zaburzeń rozwojowych młodzieży i dzieci w wieku szkolnym. Najnowsze badania wskazują, że oprócz kłopotów z przyswajaniem wiedzy na odległość,  problemem jest brak relacji rówieśniczych. Do tej pory szkoła pełniła funkcję nie tylko edukacyjną, ale także wychowawczą. Już wiadomo, że obecnie nawet najnowocześniejsza platforma do nauki online nie zastąpi dzieciom bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami w grupie. Co ciekawe, raport UNICEF-u objął aż trzy wymiary funkcjonowania młodych ludzi. - Ich kondycję fizyczną, ich kondycję psychiczną plus umiejętności, kompetencje. Co jest przerażające? We wszystkich tych trzech wymiarach obserwuje się pogarszanie wyników. Nawet zdrowia fizycznego nie jesteśmy w stanie swoim dzieciom zapewnić – wyjaśniła ekspertka. Niestety raport UNICEF-u nie jest jedynym, który niepokoi. Aleksandra Piotrowska podzieliła się inną, równie smutną refleksją. - Rośnie poczucie osamotnienia. Nie tylko nastolatków, którzy od zawsze kombinowali nad swoją kondycją psychiczną, zastanawiali się nad sobą, bo taki wiek. Ale także 6-, 7-, 8-latek ma poczucie, że nikogo na tym świecie nie obchodzi, dla nikogo nie jest ważny, nie ma osoby, która może mu w każdej sytuacji służyć zrozumieniem – tłumaczy. (…)

 

Żródło: https://dziendobry.tvn.pl/a/kondycja-psychiczna-naszych-dzieci-coraz-slabsza-psycholog-teraz-takze-6-latek-ma-poczucie-ze-nikogo-nie-obchodzi

 

 

W przedszkolu po przerwie dzieci znów przechodzą okres adaptacji-  rozmowa Małgorzaty Wójcik redaktorki i dziennikarki, karierą związanej z tematyką dziecięcą i zdrowotną z ekspertem Anną Osiecką- dyrektorem regionalnym sieci przedszkoli i żłobków KIDS&Co, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Łódzkiego, propagatorką i entuzjastką działań zmierzających do rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci, pedagogiki zabawy oraz metody projektów, pasjonatką współczesnych metod i nowoczesnych rozwiązań w wychowaniu i nauczaniu przedszkolnym. 

Pierwsze dni w przedszkolu czy żłobku są zawsze trudne, a nasze dzieci w tym roku przechodzą przez to już po raz drugi. Najpierw we wrześniu musiały znieść rozstanie z rodzicami, przyzwyczaić się do pozostawania w nieznanym miejscu, polubić nowe panie i kolegów. Dla wielu dzieci powrót do przedszkola po pandemii korona wirusa to znów zaczynanie wszystkiego od nowa.

 

Zupełnie jak we wrześniu

Dziecku trudno rozstać się z rodzicami, nawet wtedy, gdy jego przedszkole jest świetne, a wychowawczyni naprawdę oddana i życzliwa. Dlatego pierwsze dni w placówce po pandemii przepływają pod znakiem płaczu i tęsknoty. Starsze dzieci często otwarcie mówią, że nie chcą wracać, bo w domu było fajniej: była mama, bajki w telewizorze, rodzeństwo…

- To normalne – mówi ekspert Anna Osiecka, Dyrektor Regionalny dwujęzycznych przedszkoli KIDS&Co. - Zdarza się, że długa przerwa w uczęszczaniu do przedszkola powoduje u dziecka stres wywołany myślą o powrocie. To w konsekwencji może skutkować buntem malucha.

 

 Nowa ciocia, nowe lęki

Dodatkowym problemem jest to, że po powrocie do przedszkola po okresie pandemii dzieci nie zawsze trafią do swoich grup. Z powodu ograniczeń w liczbie maluchów na grupę, przedszkolaki rozdzielono. Często opiekują się nimi inne niż dotąd ciocie, przydzielono im też inne sale, co dla małego dziecka, wbrew pozorom może być problemem. W wieku 2-3 lat, wszystko co nowe i nieznane, jest powodem do lęku i stresu.

- Dzieci przyszły dziś do żłobka tak, jakby nigdy wcześniej w nim nie były. Owszem starsze pamiętają nas i zabawki, ale i tak płaczą za mamą. Maluchy tak naprawdę przyzwyczajają się do nas od nowa, jak we wrześniu – mówi Anna, opiekunka jednego z warszawskich żłobków. – Przechodzą jeszcze raz trudny okres adaptacji.

 

Jak pomóc dziecku w powtórnej adaptacji?

Spytaliśmy eksperta, jak sobie radzić w takiej sytuacji i jak pomóc dziecku w ponownej adaptacji w przedszkolu lub żłobku.  

- Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, za czym najbardziej tęskni – radzi Anna Osiecka, Dyrektor Regionalny dwujęzycznych przedszkoli KIDS&Co. - Przypomnijmy przedszkolakowi o ulubionych kolegach, zabawach czy popołudniowych bajkach czytanych przez opiekunkę. Jeśli pamiętamy przedszkolne potrawy, które szczególnie przypadły dziecku do gustu – przygotujmy je.

Ekspertka radzi również, aby zacząć przygotowania do powrotu do przedszkola wcześniej, tak jak to był w czasie dni adaptacyjnych przez wrześniowym rozpoczęciem roku.

- Zacznijmy wracać do codziennej rutyny, która była praktykowana w czasie zajęć przedszkolnych – radzi Anna Osiecka. - Dostosujmy pory posiłków, jeśli pozwoliliśmy na późniejsze chodzenie spać – wróćmy do zasad sprzed przerwy, wyznaczmy czas na zabawę, poobiedni odpoczynek, a także przypomnijmy sobie ulubione gry i zabawy znane z przedszkola.

 

Przygotuj malca na nowe zasady

Warto też powiedzieć dziecku o tym, że teraz przedszkole może różnić się od tego, które zapamiętało sprzed pandemii. Obecne zalecenia mówią, że rodzice nie mogą odprowadzać malucha pod same drzwi sali, a jedynie do drzwi wejściowych do budynku. Może też okazać się, że część zabawek, np. tych, które trudno dezynfekować, zniknie z półek i przedszkolnych szafeczek.

- Przygotujmy malucha na tę nową rzeczywistość, z którą spotka się w placówce, np. że nie odprowadzimy już dziecka do sali, gdyż pożegnanie odbędzie się w szatni, skąd ze swoją ulubioną opiekunką pójdzie już do innych dzieci – podpowiada ekspertka.

- Należy też tłumaczyć i wyjaśniać maluchom, żeby nie przytulały się do kolegi czy koleżanki, a przy wspólnej zabawie zachowały odpowiedni dystans. Ta edukacja już w domu jest bardzo istotna. Pamiętajmy jednak, aby nie mówić o powrocie do przedszkola jak o wielkiej zmianie, czy nowych wyzwaniach, aby nie przestraszyć dziecka.

Źródło: https://www.poradnikzdrowie.pl/aktualnosci/w-przedszkolu-po-przerwie-dzieci-znow-przechodza-okres-adaptacji-aa-m2VW-qzM1-EbHZ.html

 

 

 

 

Readaptacja – porady dla rodziców. Artykuł przygotowany przez Monikę Ulatowską – psychologa i dyrektora Przedszkola w Iławie.

 

Wydłużający się czas przerwy w funkcjonowaniu placówek oświatowych jest powodem zmartwień niejednego rodzica. Konieczność rezygnacji z pracy i pozostania z dzieckiem w domu, próba nowej organizacji życia rodzinnego oraz konieczność sporej izolacji i ograniczeń dotyczących normalnego funkcjonowania to wystarczające powody do stresu i trudnych emocji. Nic dziwnego, że wielu z nas, rodziców, z utęsknieniem oczekuje na zmianę tego stanu rzeczy. Pewna jestem też, iż niejeden rodzic zastanawia się, jak to będzie po powrocie do normalności i do murów przedszkola? Czy dziecko, które przeszło już proces adaptacji, nie będzie miało kłopotów z powrotem do placówki po tak długiej przerwie? W końcu każdy rodzic doświadczył już tego typu trudności po powrotach z weekendów czy po dłuższej chorobie dziecka. Dziecko, które doświadczyło, iż przyjemnie może być zostawać z mamą czy tatą, którzy nie idą do pracy, są wciąż dostępni, może mieć ponownie trudność z przestawieniem się na funkcjonowanie w rzeczywistości przedszkolnej. Myślę, iż można mówić o swoistej readaptacji, która czeka niejednego rodzica przedszkolaka, a szczególnie tego młodszego stażem w edukacji. Jak się do tego przygotować? Postaram się dać kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne dla wielu rodziców.

 

Dynamika i indywidualizm adaptacji


Przede wszystkim pamiętajmy, że tak jak przy pierwszej adaptacji do przedszkola readaptacja jest również kwestią indywidualną – każde dziecko ma własne tempo oswajania się ze zmianą. Będą dzieci, które stęsknione za przedszkolem wrócą z ogromnym entuzjazmem i bez kłopotu się zaadaptują, u innych po pierwszym pozytywnym zachwycie, kiedy dotrze do nich, że to coś stałego i nie kończy się wraz z nasyceniem się nowością i atrakcjami, może pojawić się opór albo niechęć. Są też takie dzieci, które zaczną z dużą dawką trudnych emocji, a po pewnym czasie nabiorą znów zaufania do miejsca i osób. Są wreszcie i takie, które z tych trudnych emocji będą wychodzić tygodniami. Aby pomóc dziecku, musimy połączyć dwa rodzaje wiedzy eksperckiej: z jednej strony rodzica – jako eksperta od swojego dziecka, a z drugiej nauczyciela – jako eksperta od pracy z dziećmi. Co mogą zrobić rodzice, aby ułatwić powrót do placówki?

 

Przedszkole jako żywy temat rozmów


Ważne jest stałe podtrzymywanie rozmów na temat przedszkola. Większość przedszkoli (…) prowadzi grupy internetowe, gdzie wrzuca materiały dla rodziców do pracy z dziećmi, nagrywa filmiki. To jedna z form podtrzymywania kontaktu. Są to swoiste zabawy w przedszkole w domu. (…). Warto też rozmawiać o emocjach – tych przyjemnych i tych nieco trudniejszych. Często rodzice skupiają się w rozmowach z dziećmi tylko na pozytywnych aspektach powrotu, mówią np. „Będzie super, będziesz się bawić z dziećmi, w przedszkolu jest wesoło”. Istotne jest, aby rozmawiać o całym spektrum emocji i różnych trudnych sytuacjach. A zatem o lęku związanym z ponowną zmianą, o onieśmieleniu związanym z odświeżaniem relacji, o smutku i tęsknocie za rodzicem, o różnych trudnościach rówieśniczych – niechęci do dzielenia się zabawkami. Pozwala to dzieciom przygotować się na różne emocje i upewnić, że jest to normalny i naturalny proces. Przede wszystkim jednak uczy to nazywania uczuć i dzięki temu dziecku łatwiej będzie powiedzieć, co się z nim dzieje, i poprosić o pomoc innego dorosłego.

 

Czytanie o przedszkolu i oglądanie obrazków

(…). Podobnie jak przy przygotowaniach do pierwszej adaptacji, warto dzieciom czytać i opowiadać bajki o adaptacji w przedszkolu – o różnych przygodach małych bohaterów w przedszkolu. Dziecku łatwiej będzie oswoić się z różnymi sytuacjami przedszkolnymi i emocjami z nimi związanymi oraz utożsamić się z bohaterem bajki. Książek o tej tematyce jest sporo na rynku, dlatego każdy rodzic znajdzie coś dla siebie i dziecka.(…) 

 

Stopniowa readaptacja


(…)Istotne jest, aby dać dziecku poczucie bezpieczeństwa i czas na oswojenie się z kolejną zmianą w jego życiu. Teoretycznie dziecko wraca w znane mury i do znanych mu osób, ale dla malucha tak długa przerwa może sprawić, iż na nowo nie będzie się czuło pewnie ani w kontakcie z nauczycielem, ani z dziećmi. Dlatego nie umniejszajmy emocji dziecka, nie mówmy: „No co ty, przecież znasz panią, nie ma co się wstydzić” ani „Bądź dzielny”, „Mamusi będzie przykro, jak będziesz płakać” itp. Zamiast tego wsłuchuj się uważnie, przytul, bądź… To, czego dzieci najbardziej potrzebują, to zrozumienie i towarzyszenie w emocjach. Możesz powiedzieć: „Widzę, że jest Ci trudno”, „Widzę Twoje łzy”, „Jestem przy Tobie”. Dziecko czuje, że rodzic je rozumie, wspiera, a to daje dziecku siłę do poradzenia sobie z trudnością. Pozwólmy też dzieciom na łzy. Płacz to sygnał dla dorosłego, że dziecko go potrzebuje, bo samo nie umie poradzić sobie z trudną sytuacją. Płacz oczyszcza również organizm z nadmiaru stresu, pozwala uwolnić napięcie emocjonalne i fizyczne(…)  

Zasada 3C


Tęsknota i smutek to emocje, które mogą pojawić się po powrocie głównie u młodszych dzieci. Starszaki, które w procesie edukacji przedszkolnej są już dłużej, mogą mieć innego rodzaju trudności, np. z ponownym wdrożeniem się do zasad i rytuałów przedszkolnych czy wynikające z poczucia onieśmielenia w kontakcie z opiekunami. Powrót do przedszkola może powodować rozdrażnienie i trudności z kontrolowaniem emocji – złości, ale i radości czy ekscytacji. Pomocna w radzeniu sobie z rozchwianymi emocjami może być zasada 3C – czas, cierpliwość i ciekawość. Dajmy dzieciom czas na ponowne zaadaptowanie się do zmian, bądźmy cierpliwi wobec zachowań będących przejawem trudności i zachowajmy ciekawość, jakie potrzeby dziecka kryją się pod tymi zachowaniami. Świadomość tego, co się dzieje z naszymi dziećmi, sprawi, iż łatwiej będzie nam radzić sobie z własnymi uczuciami i pomóc dzieciom poradzić sobie ze swoimi. W całym tym emocjonalnym rozgardiaszu pamiętajmy też, iż okres pandemii mógł oznaczać dla dziecka trudne przeżycia – lęk i strach o zdrowie i życie swoje i najbliższych, frustrację związaną z izolacją i ograniczeniami oraz tęsknotę za przyjaciółmi i paniami z przedszkola. To wszystko nie jest bez znaczenia dla intensywności emocji związanych z powrotem do placówki.

 

(Re)adaptacja to zaufanie i relacja


Readaptacja to ponowny proces przyzwyczajania się do przedszkola. I nie chodzi tylko o ponowne poznanie budynku, przypomnienie sobie drogi do łazienki czy swojej szafki. Posłużę się porównaniem zastosowanym przez Anitę Janeczek-Romanowską, psychologa dziecięcego, iż jest to budowanie swoistego mostu między tym, co znane i bezpieczne w domu, a tym, co nowe i jeszcze niepewne w przedszkolu. Na most będą wchodzić dzieci z różnym poziomem gotowości na te zmiany – jedne będą biec przez niego z uśmiechem, inne tygodniami będą badać grunt. Zatem kluczem do prawidłowej adaptacji czy readaptacji będzie szukanie rozwiązań, które sprawią, iż dziecko zaufa temu, co na drugim brzegu mostu, i zbuduje relację z opiekunami w przedszkolu. Dlatego nawiązując do tego, co napisałam na początku, niezbędne jest spotkanie i dobra komunikacja pomiędzy ekspertami na obu brzegach tego mostu – rodzicami i pracownikami przedszkola. Rodzice muszą zaufać sobie, swojej wiedzy na temat dziecka, zaufać dziecku i jego kompetencjom oraz zaufać personelowi i jego wiedzy na temat pracy z dziećmi. To potrójne zaufanie jest kluczem do sukcesu adaptacyjnego naszego dziecka(…).

 

Źródło: https://gazetaolsztynska.pl/ilawa/645537,Koronawirusowa-readaptacja-w-przedszkolu.html

W pracowni krawieckiej
W pracowni krawieckiej

Już wiemy jak powstają nasze ubrania.


> GALERIA ZDJĘĆ <

Dbamy o ptaki
Dbamy o ptaki

W naszym przedszkolu chcemy mieć wpływ na otaczający nas ekosystem i propagować ideę dbania o środowisko. Dlatego postanowiliśmy zaangażować się w realizację inicjatyw przyjaznych dla środowiska i wspierających jego funkcjonowanie. Jedną z nich jest niesienie pomocy ptakom.

 

> GALERIA ZDJĘĆ <

Dzień ziemi
Dzień ziemi

22.04.2021r. w naszym przedszkolu obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi. W tym ważnym dniu powinniśmy wszyscy, choć przez chwilę pomyśleć o planecie, na której żyjemy i o otaczającej nas przyrodzie. Nasze przedszkolaki także uczą się, jak żyć ekologicznie.

 

W naszym przedszkolu głównym punktem obchodów Światowego Dnia Ziemi było zasadzenie drzewa lipy na terenie przedszkola. Nasze Przedszkolaki, jak zwykle udowodniły, że są Przyjaciółmi Przyrody.

 

 

> GALERIA ZDJĘĆ <

Zajęcia online
Zajęcia online

 

 

> GALERIA ZDJĘĆ <

Życzenia dla Przedszkola Entliczek Pentliczek
Życzenia dla Przedszkola Entliczek Pentliczek

 

Z okazji Świąt Wielkanocnych składamy najserdeczniejsze życzenia: dużozdrowia, radości, smacznego jajka, mokrego dyngusa, mnóstwo wiosennego słońca oraz samych sukcesów. 

 


Kadra Niepublicznego Przedszkola Entliczek Pentliczek w Kowalewie Pomorskim

 

Zapraszamy do obejrzenia życzeń dla naszego Przedszkola od Teatru Magmowcy:

> ŻYCZENIA DLA PRZEDSZKOLA ENTLICZEK PENTLICZEK <

Warsztaty Muzyczna Kubica Art
Warsztaty Muzyczna Kubica Art

W dniu 16.02.2021r. w naszym przedszkolu odbyły się kolejne warsztaty muzyczne będące wyjątkowym spotkaniem z instrumentami muzycznymi pt. „Muszle, rogi i ślimaki, czyli historia instrumentów dętych”. Zajęcia poprowadziła grupa Kubica Art. Promocja Sztuki.

Podczas opowieści muzycznej dzieci  poznały legendę o Warsie i Sawie. W trakcie warsztatów dzieci dowiedziały się wielu ciekawych rzeczy o instrumentach dętych, ich pochodzeniu oraz poznały ich brzmienie. Instrumentami przewodnim podczas warsztatów muzycznych był róg i pianino.

Podczas warsztatów dzieci i ciocie mogli poczuć się, jak w filharmonii.

Spotkanie muzyczne sprawiło wszystkim wiele radości.


> GALERIA ZDJĘĆ <

Walentynki
Walentynki

Dzień 15 lutego był dla przedszkolaków jednym z przyjemniejszych dni w roku, ponieważ był to prawdziwy, walentynkowy dzień przepełniony gestami miłości i przyjaźni. Każdy przedszkolak z niecierpliwością oczekiwał na walentynkę. Każde dziecko otrzymało nawet kilka kartek z miłymi życzeniami. Również ciocie otrzymały walentynki i słodki upominek ;). Był to dzień pełen wrażeń.

 

 > GALERIA ZDJĘĆ <

Bal karnawałowy
Bal karnawałowy

W dniu 03.02.2021r. w naszym przedszkolu odbył się bal karnawałowy. Już od rana w przedszkolu pojawiały się kolorowe postacie. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, można było spotkać wróżki, księżniczki, smoka, kotki, pirata, policjantów, Spider-Mana, Batmana… Nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci.

Podczas balu nauczycielki czuwały nad bezpieczeństwem dzieci  oraz przestrzeganiem wytycznych związanych z panującą pandemią koronawirusa. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym przedszkolakom, a to było głównym celem tego balu. Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów. Kolejny bal karnawałowy już za rok.

 

> GALERIA ZDJĘĆ <

Wystąpienie z okazji Dnia Babci i Dziadka
Z "życia" przedszkola

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia naszych przedszkolaków z okazji bardzo ważnego wydarzenia jakim jest Dzień Babci i Dziadka:

 

> PRZEKIEROWANIE DO FILMIKU <

Kształtowanie zachowań prozdrowotnych
Kształtowanie zachowań prozdrowotnych

W naszym przedszkolu przykładamy dużą wagę do kształtowania u dzieci zachowań prozdrowotnych (właściwe odżywianie, sport, czystość osobista, gimnastyka, dbanie o zdrowie).

Dzieci z grupy Biedronek podczas zabawy tematycznej wcieliły się w rolę pacjenta z wizytą u lekarza, pielęgniarki oraz farmaceuty. Podczas tego typu zabaw staramy się eliminować uprzedzenia dzieci do przykrych doświadczeń, takich jak zastrzyk, badanie stetoskopem, niesmaczne lekarstwa, czy pobyt w szpitalu. Uczymy właściwych zachowań w miejscach użyteczności społecznej i szacunku do odpowiedzialnej pracy lekarza, czy pielęgniarki.

 

> GALERIA ZDJĘĆ <

2,452,430 unikalne wizyty