01.10.2020 06:24
Nawigacja
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Koncepcja pracy przedszkola

Koncepcja pracy Niepublicznego Przedszkola Entliczek Pentliczek w Kowalewie Pomorskim

 

Diagnoza

Opracowanie koncepcji pracy Niepublicznego Przedszkola Entliczek Pentliczek w Kowalewie Pomorskim poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc koncepcję pracy, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola – zarówno kadrowe, jaki i bazowe  oraz statut placówki. Koncepcję opracowano na lata 2016 –2025.

 

Mocne strony przedszkola:

  • duży, przestronny, wolnostojący budynek,
  •  dobrze wyposażony ogródek, sprzyjający aktywności ruchowej dzieci,
  • dobra lokalizacja placówki, z dala od gwarnych ulic, w otoczeniu zieleni,
  • kolorowe i estetyczne sale dydaktyczne oraz inne pomieszczenia w przedszkolu,
  • dobrze wykształceni nauczyciele,
  • dobra znajomość środowiska rodzinnego,
  • atrakcyjna oferta edukacyjna dla dzieci i środowiska rodzinnego,
  • stwarzanie warunków do wyrównywania szans edukacyjnych u dzieci,
  •  współpraca ze środowiskiem lokalnym.

 

Ogólne cele koncepcji przedszkola:

  • przedszkole organizuje procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się,
  • dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
  • respektowane są normy społeczne,
  • przedszkole wspomaga rozwój dzieci,
  • przedszkole jest miejscem, które  wdraża w życie dzieci zasady zdrowego żywienia,
  • nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
  • przedszkole promuje wartość wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym
  • rodzice są partnerami przedszkola,
  • przedszkole jest miejscem aktywnego rozwoju dzieci, ich osobowości, umiejętności oraz pasji,
  • przedszkole wspiera dzieci w ich indywidualnym rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dziećmi zdolnymi i z trudnościami,
  • przedszkole realizuje wychowanie dzieci do wartości, by lepiej orientowały się, co jest dobre, a co złe,

Misja przedszkola

Misją przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego i indywidualnego, twórczego rozwoju, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej, bez nacisków i przymusu, a poprzez rozbudzanie ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata a także wdrażanie w życie dzieci zasad zdrowego odżywiania.

 

Wizja przedszkola

Przedszkole jest placówka przyjazną i otwartą na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców, promuje działania twórcze, wrażliwe na drugiego człowieka, piękno otaczającego świata, muzykę i sztukę. Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają praw dziecka, tworzą atmosferę akceptacji każdego dziecka takim jakim jest. Przedszkole tworzy warunki wychowawczo-dydaktyczne zgodne z indywidualnymi predyspozycjami wychowanków oraz umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom.

 

Kierunki realizacji koncepcji pracy:

  1. Wspomaganie rozwoju dzieci z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy i środków edukacyjnych.
  2. Realizacja koncepcji „Wychowania do wartości”.
  3. Promocja zdrowia i aktywności ruchowej.
  4. Edukacja przez sztukę, kulturę swojego regionu, budzenie patriotyzmu.
  5. Promocja wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym.
  6. Doskonalenie form i metod współpracy z rodzicami.

 

Sylwetka absolwenta przedszkola

Dziecko kończące przedszkole:

  • jest dobrze przygotowane do roli ucznia,
  • potrafi funkcjonować w nowym środowisku, 
  • potrafi radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach.

 

Dziecko:

  • współdziała w grupie,
  • jest samodzielne,
  • jest kulturalne – zna dobre maniery,
  • posiada podstawową wiedzę o świecie,
  • zna zasady zdrowego odżywiania się,
  • potrafi wyrażać swoje uczucia, panuje nad emocjami,
  • porozumiewa się z dorosłymi i rówieśnikami,
  • przestrzega praw i wywiązuje się z obowiązków,
  • przestrzega norm i zasad społecznych,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
  • odróżnia dobro od zła,
  • jest tolerancyjne i otwarte na potrzeby drugiego człowieka,
  • ma poczucie bycia Polakiem.
  • w zakresie posługiwania się językiem obcym nowożytnym uczestniczy w zabawach ruchowych, muzycznych, plastycznych, rozumie proste polecenia i reaguje na nie, powtarza proste wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki w grupie, rozumie sens krótkich historyjek czytanych lub opowiadanych, gdy są wspierane obrazkami, mimiką, gestami i ruchem.

 

Promocja przedszkola

Przedszkole jest promowane poprzez prowadzenie strony internetowej i gazetki dla rodziców prezentującej wiadomości z przedszkola. Ponadto działania promocyjne obejmują:

  • organizowanie uroczystości okolicznościowych i integracyjnych dla środowiska rodzinnego,
  • udział dzieci w wybranych konkursach lokalnych, regionalnych lub krajowych,
  • dzielenie się sukcesami na łamach prasy lokalnej,
  • organizowanie własnych konkursów i akcji,

 

 

Preferowane metody pracy przedszkola

W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne.

 

Zasady współpracy zespołu pedagogicznego

W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna posiada umiejętność prowadzenia zajęć w taki sposób, aby zainteresować i zaktywizować dzieci. Prowadzone zajęcia i sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Nauczyciele współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą, wspólnie analizują pojawiające się problemy. W celu zapewnienia optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych każdego dziecka nauczyciele monitorują indywidualny rozwój podopiecznych, prowadząc systematyczne obserwacje. Nauczyciele diagnozują gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzą zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka oraz udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Zasady współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym

Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami wychowawczymi lub/i edukacyjnymi ich dzieci.

 

Preferowane formy współpracy z rodzicami obejmują:

  • zebrania ogólne i grupowe,
  • dni otwarte przedszkola,
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
  • konsultacje i porady indywidualne,
  • kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
  • zajęcia otwarte dla rodziców,
  • wspólne uroczystości,

 

Kierunki planowanych zmian:

  1. Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Promocja zdrowia, aktywności ruchowej i zdrowego żywienia.
  3. Realizacja nowatorstwa pedagogicznego.
  4. Wychowanie do wartości oparte na poszanowaniu norm i zasad.
  5. Wychowanie przez sztukę i rozwijanie aktywności twórczej.
  6. Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  7. Promocja przedszkola i sprawny system obiegu informacji.

 

1,797,713 unikalne wizyty